Monday 7 May 2012

2012 - Sejarawan & Pendidikan

Assalamualaikum & Salam 1 Malaysia..

 Lama sudah admin2 PTP tak update blog ni kan. Sebenarnya.. Ktorang terlupa password blog ni. Hari ni baru ktorang reset blk pasword lama tu.

Sejak lama dah tak update blog ni, dah banyak perkara yang berlaku sekitar 2012 ni. Kalau pengkaji barat mereka menunggu akan Armagedon kepercayaan mereka. Tetapi, di Malaysia ada perkara lokal yang lagi hebat. Tidak kiralah isu politik, ekonomi, pendidikan, sosial & masyarakat.

Nak TP ulas isu ini semua satu per satu? hehe. tamo laa. nanti jd blog politik pulak
Blog ni ditubuhkan atas dasar ilmiah bkn menyebelahi mana2 pihak politik atau ngo. huhu.

Menariknya! TP dah membuat habis baca tentang beberapa artikel dari blog MistisFiles (skrg dituttup utk umum) Alter Terahsia Bangsa Melayu. Apa yang TP boleh katakan. syabas dan tahniah buat srikandi yang mengupas isu ini menjadi menarik. Tetapi, selagi tidak menjadi offcial disahakan oleh pakar-pakar ataupun menjadi topik utama di Nusantara kami di pihak PTP sukar untuk mempercayainya 100%. Oleh kerana itu, kami berharap sangat pihak MistisFiles atau Srikandi percepatkan kajian ini untuk tujuan official.




Tak berhenti di situ je, Terbaru, TP jumpa satu lagi blog yang memebahaskan tentang sejarah Nusantara. Yang mengisahkan Piramid Berasal Dari Nusantara. Antaran lain mereka membahasakan tentang sejarawan-sejarawan yang tidak proaktif dalam membongkar sejarah-sejarah baru yang lebih bersifat kompleks.



Para pembaca sekailan, sebenarnya banyak penemuan arkelologis yang terpaksa dirahsiakan oleh kerajaan-kerajaan tertentu kerana ia bercanggah dengan teori-teori ilmuan perdana. Sebagai contoh, asal usul piramid, kewujudan Sundaland, Barbarian dan Atlantis, Kisah Mayang Mengurai, Kisah disbalik Pirates Of Carabian dengan Nusantarara, The Promise Land dan bermacam-macam lagi kisah yang tidak dibongkar oleh arkeolois mahupun sejarawan kita.




Kita lihat sejarawan di eropah, mereka bukan sahaja membongar tentang sejarah ketamadunan mereka tetapi turut 'menyibuk' untuk mengali sendiri artifikal, sejarah dan penemuan di negara kita atau Nusantara pada umumnya. Pernakah anda terfikir mengapa Semenanjung Tanah Melayu dikatan Semenanjung Emas oleh Claudius Ptolemy, seorang tokoh Yunani semasa zaman Rom Kuno? Bukan setakat emas yang dibawa oleh mereka semasa menjajah tetapi mereka turut menjarah karya sejarah kita untuk dilupuskan supaya anak bangsa kita sekarang ini terkeliru sehingga terpaksa mencantumkan puzzle-puzzle yang terpisah. dan mungkin juga mengakibatkan pakar arkeologis serta sejarawan kita menjadi tidak proaktif akibat kekeliruan ini.

Perlukah anak cucu kita terkeliru dan dipermainkan dengan sejarah dongeng yang penuh konspirasi? Ataupun patutkah ditubuhkan Sekolah Sejarah seperti Sekolah Sains - MRSM & SMS, Sekolah Agama - SMKA, MAAHAD, & Sekolah Agama Rakyat, Sekolah Teknikal - Teknik & Vokasional & Sekolah Sukan? Dimanakah Sekolah untuk aliran sejarah jika 'mereka' betul-betul mahu meningkatkan martabat sejarah negara dan Nusantara!? Masanya sudah tiba untuk Sejarawan bertindak dengan mengusulkan untuk menubuhkan sekolah khas untuk aliran Sejarah!

No comments:

Post a Comment