Wednesday 9 May 2012

Masjid di buat dari bata lumpur?

Masjid Besar Djenne dijumpai di Djenne, Mali. Masjid ini dibina di gaya senibina Sahelian dan ia adalah bangunan terbesar di dunia yang dibina dengan batu-bata lumpur. Masjid ini telah dibina pada abad ke-13 dan bangunan yang ada sekarang telah dibina pada tahun 1907. Ia juga merupakan salah satu mercu tanda utama di Afrika dan ia juga termasuk dalam Tapak Warisan Dunia UNESCO pada tahun 1998.






Masjid yang pertama ini telah dibina di antara 1200-1300, beberapa dokumen yang dibuat sebelum ini menunjukkan bahawa al-Sadi Tarikh al-Sudan menerangkan masjid yang dicatatkan pada abad ke-17. Dokumen ini menghuraikan pembinaan masjid dan bagaimana Sultan Kunburu telah masuk Islam.



Struktur masjid yang telah dibina pada tahun 1906. Masjid ini dibina di bawah penyeliaan Ismalia Traore dan dinding luar masjid telah dibina sama seperti dinding yang dibina pada abad ke-13. Teres ke atas masjid ini yang mempunyai dua makam.



Adakah ia kelihatan seperti sebuah masjid?? Wallahualam ..Dinding masjid yang dibina daripada bata lumpur dan disalut dengan plaster lumpur yang menambah penampilan cantik dengan bangunan tersebut. Dinding dihiasi dengan batang pokok kelapa sawit yang dikenali sebagai "toron". Platform masjid berukuran kira-kira 75 meter lebar dan kira-kira tiga meter tinggi. Pintu masuk ke masjid adalah dari sebelah utara.


Dinding solat menghadap ke arah timur dan ia mempunyai tiga menara besar. Timur dinding di sini adalah 3 kaki tebal dan ia dibuat lebih kukuh dengan menambah pilasters 18. Dewan sembahyang mempunyai tingkap yang tidak selari yang membolehkan cahaya di dalam dewan.Pada masa kini, Masjid Agung Djenne adalah destinasi suci untuk ramai orang Islam. Festival tahunan yang diadakan di masjid yang termasuk makanan dan muzik. Di samping itu perlumbaan diadakan di sini di mana para peserta berjalan dan memanjat ke atas masjid untuk menyampaikan plaster di kawasan yang rosak.


SubhanaAllah!

No comments:

Post a Comment