Monday 2 May 2011

Kata Permulaan Tinta Pemikir


Bismillahirahmannirrahim..

Asslamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh..

               Salam Perkenalan dan Salam Tinta bersama ukhwah yang baru terjalin dengan izin Allah S.W.T. Buat pertama kali cuba menulis di alam maya tanpa sempadan ini, teruja rasanya tetapi sedikit berbaur kebimbangan. Rasanya menulis di alam maya yang tentunya dibaca oleh sekalian manusia yang tidak saya kenali perlulah saya mengarapnya dengan berhati-hati. Justeru, pandangan positif mahupun kritkan negatif yang membina harapnya daripada sekalian pembaca Tinta Pemikir dapat menambahbaiki lagi garapan serta nukilan PenaTintaPemikir  hendaknya. Limpahan kurnia dan hidayah daripada Allah sering ku tagih buat menyusuri laluan penulisan alam maya yang lebih mencabar.

Kemungkinan ada yang mengenali siapa penggarap Tinta Pemikir (PenaTintaPemikir) tetapi rasanya kebanyakkannya tidak mengenainya.  Saya adalah hamba Allah yang selama ini banyak menulis artikel-artikel yang lebih kepada genre ringan iaitu lebih kepada pendapat peribadi, kritikan dan juga cadangan yang skeptikal. Keinginan untuk menulis blog atau memaparkan artikel-artikel saya ini sudah lama timbul cuma kekangan masa yang menjadi peghalangnya. Tambahan pula, Alhamdulillah saya memang minat membaca dan agak rugi rasanya jika saya tidak berkongsi pengetahuan kepada pembaca Tinta Pemikir sekalian. Justeru apabila ada yang meminta supaya saya memarkannya secara ‘official’ untuk dijadikan tatapan umum, saya tidak keberatan kerana selain mengisi masa-masa yang senggang boleh juga saya menilai tahap elemen seperti kreativiti, imiginasi, teoritikal, intelektual, estetika dalam penulisan saya. Oleh yang demikian, saya meminta jasa baik para pembaca Tinta Pemikir menghantar maklum balas terhadap sebarang penulisan saya di Tinta Pemikir ini di ruangan komen.

Untuk pengetahuan semua pembaca Tinta Pemikir, artikel-artikel yang disiarkan di dalam Blog Tinta Pemikir akan meliputi semua genre dan ini adalah hasil garapan saya daripada bacaan-bacaan umum, topik-topik perbincanagan masyarakat di sekiling saya serta pengalaman kehidupan saya. Seperti kata Mahatma Gandhi “..seseorang itu tidak wajar menulis seseuatu yang bukan dari pengalamannya..”

Akhir kalam, saya harap semua pembaca Tinta Pemikir mendoakan saya agar saya menjadi seperti manusia yang sering ta’qil ( berfikir), tadhakkur (mengingat), tafakkur (berfikir secara mendalam), tadabbur (merenung), dan tafqih (memahami). InsyaAllah!

Sesungguhnya semua yang baik datangnya dari Allah dan sebaliknya kekhilafan datangnya dari manusia.

Pengetahuan datangnya dari membaca & Penulisan lahirnya dari kebijaksanaan menggarap dari membaca - PenaTintaPemikir

No comments:

Post a Comment