Tuesday 3 May 2011

Menguap Penyakit Sclerosis?


Menguap adalah suatu kejadian lumrah dalam kehidupan manusia. Malah, ada sesuatu yang misteri tentang menguap ini dikatakan boleh berjangkit. Benarkah? Secara amnya menguap dikatakan akibat rasa yang mengantuk dan bosan. Tetapi, saintis menyatakan bahawa tindakan luar kawalan tubuh badan yang kekurangan oksigen dalam darah.

Ini boleh dibuktikan secara teknikal, reaksi membuka mulut disusuli sedutan oksigen yang mendalam dan hembusan yang kuat. Saintis beranggapan bahawa menguap adalah dipacu oleh kelesuan atau kebosanan. Pada saat itu, pernafasan adalah singkat dan sedikit oksigen diambil daripada paru-paru untuk system penambah pembuluh jantung.

Reaksi ini turut dikatakan akan meningkatkan tahap kewaspadaan seseorang. Ini disebabkan oleh oksigen yang diambil secara tiba-tiba meningkatkan degupan jantung,mengerakkan paru-paru, dan memaksa oksigen melalui saluran darah di otak. Proses ini memulihkan pernafasan dan pengudaraan paru-paru kepada normal.

Segala teori di atas jika dilihat dari sudut biologi di lihat munasabah. Tetapi saintis juga tidak dapat menguraikan beberapa misteri yang belum terungkai :

1.      Perkaitan menguap boleh berjangkit.
2.      Mengapa menguap kerap berlaku keatas pesakit pangkal otak atau pesakit   sclerosis?
3.      Janin yang menguap di dalam rahim.

Jika para pembaca berfikir,bolehkah janin di dalam janin boleh  menguap? Padahal paru-paru tidak mengambil oksigen selagi belum terungkai. Tetapi kejadian inilah dikatakan berlaku.
Rumusannya, setiap kejadian mempunyai mehnah dan tribulasinya sendiri. Sunhanallah! Berfikirlah wahai sekalian manusia!

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete